PERKEMBANGAN KANAK-KANAK
ØKONSEP ASAS PERKEMBANGAN KANAK-KANAK.
Ø PRINSIP-PRINSIP ASAS PERKEMBANGAN KANAK-KANAK
Ø FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI
PERKEMBANGAN KANAK-KANAK :
1) BAKA & PERSEKITARAN ( NATURE & NURTURE )
2) PERBEZAAN INDIVIDU
KONSEP ASASPERKEMBANGAN KANAK-KANAK
ØPerubahan dalam corak biologi, kognitif dan sosioemosi individu yang bermula daripada peringkat percambahan sehingga ke akhir hayat (Santrok 2008).
ØPerubahan-perubahan sistematik yang berterusan dalam seseorang daripada tarikh lahir hinggalah kematiannya.
( Dr. Ragbir Kaur A/P Joginder Singh – Ilmu Pendidikan KPLI).
ØTerdapat 3 tahap perkembangan yang utama :
FIZIKAL
ØMerujuk kepada pertumbuhan badan dan organ-organnya, kefungsian sistem-sistem fizikal, kemunculan tanda-tanda penuaan dan kordinasi kemahiran motor kasar dan halus.
KOGNITIF
ØMerujuk kepada perubahan-perubahan yang berlaku dalam otak manusia. Sebagai contoh dalam persepsi, pengamatan, penanggapan, penguasaan bahasa dan lain-lain.
PSIKOSOSIAL
ØMerujuk kepada perubahan dan perkembangan dalam perhubungan peribadi dan intrapersonal seperti motif, emosi dan perasaan.
PRINSIP PERKEMBANGAN
Proses perkembangan berlaku mengikut aturan
•bayi boleh duduk dengan bantuan ,merangkak , kebolehan berdiri dan berjalan.
Perubahan beransur daripada keadaan umum kepada spesifik
•bayi boleh boleh menggenggam objek sebelum belajar menggunakan tangan.
•pertumbuhan berlaku dengan otot kasar terlebih dahulu sebelum beransur ke otot halus.
Pertumbuhan dan perkembangan adalah satu proses yang berterusan
•kanak-kanak akan menambah kemahiran yang sedia ada untuk pencapaian kemahiran yang baru kelak
Corak dan aturan perkembangan adalah hampir sama tetapi kadar perkembangan adalah berbeza
*sesetengan kanak-kanak boleh berjalan pada umur 10 bulan manakala ada hanya boleh berjalan pada usia 18bulan
Perkembangan bergantung kepada hasil interaksi di antara kematangan dan pembelajaran.
•kematangan adalah kemunculan potensi sedia ada yang dipengaruhi oleh faktor genetik.
•pembelajaran adalah hasil daripada latihan, peniruan atau identifikasi dan memerlukan usaha.
•proses pembelajaran membantu memperkembangkan potensi yang sedia ada.
FAKTOR BAKA DAN PERSEKITARAN
BAKA – merujuk kepada ciri-ciri biologi,atau gen-gen yang diperturunkan melaui ibu bapa kepada anaknya.
PERSEKITARAN – merujuk kepada semua pengalaman luar individu tersebut.
TEORI EKOLOGI BRONFENBRENNER (1979,1989)
žMirkrosistem : persekitaran terdekat dimana kanak-kanak mempunyai interaksi secara langsung dan menghabiskan paling banyak masa
žMesosistem : perhubungan antara mikrosistem.misalnya keadaan di rumah boleh mempengaruhi tingkah laku individu di sekolah.
žEkosistem : pengalaman dengan persekitaran yang tidak melibatkan murid secara langsung tetapi keputusan yang diambil dalam persekitaran tersebut memberi kesan kepada kanak-kanak atau dewasa yang terlibat dengan kanak-kanak tersebut.
žMakrosistem : perkembangan individu dipengaruhi oleh norma-norma,nilai dan amalan masyarakat.
žKronosistem : perubahan keadaan dalam suatu tempoh masa.
Perbezaan Individu
Variasi atau ketidaksamaan individu dari norma kumpulannya,sama ada dari sifat-sifat kognitif,emosi,fizikal,moral,tingkah laku,sosial,bakat dan aspek-aspek yang lain mungkin terdapat sesama individu dalam sesuatu kumpulan.
-Dictionary of Psychology
Aspek-aspek Perbezaan Individu
1. fizikal
Perbezaan dari segi paras rupa, berat, ketinggian,jantina dan rambut.
2. kognitif
Kebolehan individu menyelesaikan masalah, berbahasa, berbahasa, berfikir secara logik, menaakul dan mengira
5. Kecerdasan
Didefinisikan sebagai kebolehan mendapat pengetahuan untuk menyelesaikan masalah dan menyesuaikan diri dengan kehidupan di dunia ini.
Linguistik
Sensitif kepada bunyi, maksud perkataan dan fungsi yang berbeza di dalam bahasa.
Muzik
Kebolehan menghasilkan dan menghargai irama dan muzik
Spatial
Keupayaan menggunakan imaginasi dalam bentuk gambar dan rajah.
Logikal-matematik
Kebolehan mencerap dan menyelesaikan masalah yang melibatkan operasi matematik
Kinestetik
Kemahiran memanipulasi objek dan menggunakan otot-otot badan dengan baik.
Interpersonal
Kebolehan memahami diri dan menentukan arah hidup sendiri
Intrapersonal
Kebolehan memahami diri dan menentukan arah hidup sendiri
Naturalis
Kebolehan memerhati dan memahami corak dalam alam semulajadi.
Kecerdasan emosi
žKebolehan individu memahami dan mentafsir perasaanya sendiri dan menggunakan maklumat ini sebagai panduan semasa berfikir dan bertindak.
žIa juga dijelaskan sebagai kebolehan individu mengurus emosi dan meluahkan perasaan dengan tepat.
žKonsep ini telah diperkembangkan oleh Peter Salovey dan John Mayer dan dipopularkan oleh Daniel Goleman
6. potensi
Bakat atau kecenderungan yang ada pada individu tersebut.
7. Latar belakang
Cara asuhan samada dengan penuh kasih sayang, tegas dan berdisplin ataupun diberi kebebasan akan mempengaruhi perkembangan kanak-kanak. Taraf sosio-ekonomi atau tempat tinggal
Rabu, 8 April 2009
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan